Een aantal zeer actuele voorbeelden  In Amerika is sinds 2006 een “mysterieuze verdwijning” gaande van honderden honingbij-kolonies.(13)    Dit wordt daar met de term “Colony Collapse  Disorder” aangegeven en is sindsdien ook gerapporteerd vanuit vele andere delen van de wereld. Linda Moulton Howe maakt regelmatig melding van het  gebeuren in Amerika op haar website: Earthfiles. Op dit ogenblik in 2010 is tijdens de amandelbloesembestuiving in California 30% van de gezonde  bijenkolonies binnen 2 à 3 weken doodgegaan. Men heeft geen idee waar aan. Allerlei ideeën zijn al door wetenschappers voorgesteld en onderzocht. Van  op nicotine-gebaseerde pesticiden en parasitaire mijten tot een gebrek aan diversiteit in planten en stuifmeel. Men vermoedt de oorzaak nu in een  combinatie van deze en mogelijk andere factoren. De kop van het meest recente webartikel op Earthfiles over deze bijensterfte luidt: March 10, 2010 -  90% Die-Off of Commercial Honey Bees on Vancouver Island, B. C., Canada.(14)  Zou het kunnen zijn dat de manier waarop mensen al tientallen jaren met deze diertjes omgaan de grootste oorzaak is van hun  massale sterfte? Dat deze bijen voor de mens louter van instrumentele waarde zijn, mag blijken uit de term “commerciële  honingbij” in de kop van het laatste artikel. De meeste factoren als oorzaak en oplossing voor het probleem worden buiten de  mens zelf gezocht. Hooguit indirect schemert de invloed van de mens zelf door, zoals in het noemen van pesticiden. Wat niet als  factor wordt genoemd is het slepen met hele kolonies aan bijen van de ene plek naar de andere. Wel voor mensen van belang is  dat bijenhouders en fruit- en groentetelers, die de bijen als het ware “inhuren” voor het jaarlijks bestuiven van de bloesems van  hun planten, grote financiële verliezen maken. Ze raken hun werk en banen kwijt. Het eerste artikel stelt ten slotte dat als deze  situatie aanhoudt de Verenigde Staten in 2012 40% van zijn fruit en groenten zal moeten importeren. Wat één van de door Linda  Moulton Howe geïnterviewden daarover zegt is:  We put a lot of restrictions on food here, but none of those restrictions apply in other countries, so they can use a lot of stuff that would scare you to death.  But I think it's of strategic importance to maintain our own food supply. Do you want someone outside the U. S. to dictate what your food is and what it  will cost? That kind of scares me.”(13)  Een politiek gezien zeer onverantwoorde uitspraak. Maar een zeer eerlijk antwoord, dat aangeeft hoe mensen van het ene land  niet afhankelijk willen zijn van mensen van een ander land. Het eigenbelang wordt vooropgesteld en op grond daarvan proberen  mensen binnen de grenzen van wat zij als het eigen land ervaren allerlei zaken op te lossen om onafhankelijk te zijn en blijven  van andere landen. Concurrentie, competitie en kapitalisatie worden beschouwd als oplossingen, ook al gaan deze oplossingen  ten koste van allerlei natuurlijke systemen in het eigen land. Uiteindelijk leiden dergelijke ondoordachte en zelfzuchtige  oplossingen tot het uit balans raken van de natuurlijke systemen in het eigen land en andere landen, met alle kwalijke gevolgen  van dien.  De mens is liever blind voor haar eigen ingrijpen in de natuur op zo’n drastische wijze dat allerlei al zeer lang op elkaar  ingespeelde natuurlijke subsystemen door haar ondoordacht en onethisch handelen volkomen uit balans raken en zelfs dreigen  te verdwijnen, uit te sterven, dan dat zij durft te accepteren dat zij afhankelijk is van haar medemens van andere landen en  culturen. Alleen vanuit eigenzuchtig economische motieven ziet de mens hetgeen gaande is als een probleem. Op ecologische  gronden beschouwt de mens het verdwijnen van bijvoorbeeld hun instrument “honingbij” als nauwelijks van belang.  Een ander voorbeeld eveneens van de website Earthfiles.com draagt als titel:  Lionfish Invaders Are Eating Up Other Marine Life in Florida Keys, Bahamas and Bermuda(15)    Lionfish, koraalduivels in onze taal, zijn giftige  roofvissen die zeer veel eten. Sinds eind tachtiger jaren van de vorige eeuw vormen ze een ware invasie in de wateren van de Florida Keys, rond de  Bahamas en Bermuda. De vissen komen van oorsprong alleen voor  in de Indopacifische Oceaan van westelijk Australië en Maleisië tot zuidelijk Korea en  zuidelijk Japan, aldus Linda Moulton Howe. Hoe komen deze vissen terecht in de Atlantische oceaan? De oorzaak is de mens, die deze prachtig uitziende  vissen graag in zijn aquarium wil hebben. Echter, tot het moment dat deze vissen gegroeid zijn tot meer dan 30 centimeter lengte en alle andere zeedieren  in het aquarium beginnen op te eten. Op dat moment gooit de mens de vis eenvoudig weg in de oceaan. De verkeerde oceaan, weliswaar. De koraalduivel  heeft in deze oceaan en op die plekken geen natuurlijke vijand en kan, omdat deze vis volgens de wetenschappers elke 4 tot 7 dagen zo’n 30.000 eieren  kan leggen, zich explosief vermenigvuldigen. Sinds 2009 is de koraalduivel daarom het nummer één invasie-probleem. Wat de populatie binnen de perken  houdt in hun oorsprongswateren, de Indopacifische Oceaan is blijkbaar niet aanwezig in de wateren van de Atlantische Oceaan. Eén van de manieren om  de snelle vermenigvuldiging van deze vis nu tegen te gaan en onder contrôle te krijgen zijn zogenoemde Lionfish Derbies. Mensen worden uitgedaagd om  in groepen mee te doen aan het zoveel mogelijk zien te vangen van de vis in competitievorm. Waarbij tegelijkertijd allerlei wetenswaardigheden en kennis  over het zeeleven en de koraalduivel wordt doorgegeven. Aan het einde van de derby worden de vissen gekookt en gegeten. De vis is namelijk goed  eetbaar.  Koraalduivel (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lion_Fish.JPG) Ook hier zien we dat het evenwicht van een natuurlijk systeem, in dit geval een deel van het water en het leven in de Atlantische  Oceaan, doorslaat naar een onevenwicht. Ook in dit geval is de mens, die de koraalduivel heeft weggehaald uit zijn  oorsprongsgebied, debet aan de gevolgen. Hoewel goed bedoeld zijn koraalduivels die “te lastig” worden uit aquaria verwijderd  en levend in de kustwateren van de Atlantische Oceaan weggegooid. Maar daar hebben deze vissen geen natuurlijke vijand noch  andere factoren die hen qua populatiegroei voldoende binnen de perken houden, zoals dat wel het geval is in de Indopacifische  Oceaan. Dat de vissen z’n 30.000 eieren leggen in 4 tot 7 dagen, kan betekenen dat dit pure nood-zaak is om in hun  oorsprongsgebied te kunnen overleven en voortbestaan. In de Atlantische Oceaan leidt het echter tot een ecologische ramp voor  al het zeeleven daar en tenslotte ook weer voor de koraalduivel zelf.  Uit al deze voorbeelden mag blijken dat onzorgvuldig en kapitalistisch ingrijpen in en manipuleren van al-het-andere ten eigen  bate van de mens slechts leidt tot een uit balans raken van de eigen en andere natuurlijke systemen met intrinsieke waarde en  zelfs van niet-natuurlijke systemen met instrumentele waarde. Want uiteindelijk gaat door bijvoorbeeld de koraalduivel-explosie  het koraal verloren en verandert daarmee mogelijk ook de stroming in de kustwateren. De vorm van het ingrijpen van de mens  heeft in alle gevallen te maken met het op één plek concentreren, op één hoop gooien van grondstoffen, planten en/of dieren op  plekken waar ze van nature niet of in veel mindere mate aanwezig zijn en het wegnemen van die grondstoffen, planten en/of  dieren op plekken waar ze van nature wel aanwezig waren en nodig zijn. Het is een letterlijke vorm van kapitalisatie van  natuurlijke en niet-natuurlijke subsystemen op plekken waar ze van oorsprong en nature niet thuishoren om redenen slechts ten  gunste van enkele mensen of kleine groepen mensen, die zo snel mogelijk zoveel mogelijk  willen verdienen. Uiteindelijk zullen  die letterlijk door elkaar gegooide systemen zich wel weer herstellen, maar met een mogelijk geheel andere vorm en inhoud.  Bepaalde planten en dieren zullen mogelijk zelfs uitsterven, andere ontstaan en daarmee kan het zelfs zo zijn dat de mens zelf  uitsterft.  Uit dergelijke voorbeelden mag verder blijken dat de mens slechts een klein en afhankelijk onderdeeltje is van alles om hem  heen. En dat hij als onderdeeltje in zijn meest nabije en eigen natuurlijke omgeving in een ethisch verantwoord evenwicht dient  samen-te-leven en vooral ook samen-te-delen, niet alleen voor het voortbestaan van zichzelf, maar ook van al-het-andere.  In het idee van Ervin Laszlo en vele anderen is de mens op dit moment zo ver gevorderd in zijn ontwikkeling dat hij inzicht,  doorzicht en overzicht kan hebben en verkrijgen over veel van wat zijn handelwijzen teweeg brengt en kan brengen, niet alleen  op zijn direct eigen omgeving, maar tot op het niveau van de planeet Aarde. Dat betekent dat hij zèlf verantwoordelijkheid dient  te nemen voor zijn gedrag en interacties in relatie tot de gehele Aarde. Dat is geen eenvoudige taak, omdat er zeer veel  verschillende processen plaatsgrijpen op onze planeet, vele waarin de mens (nog) niet kan ingrijpen en vele waarvan de mens  nog onvoldoende of niet bewust van is. Om enkele recente voorbeelden te noemen over het vermogen van het natuurlijke  systeem mens zelf, verwijs ik naar de artikelen: Man controls robotic hand with thoughts.(16)    En: Blind geworden soldaat kan  weer zien met tong.(17)    Het is ook niet eenvoudig, omdat het veranderingen vraagt en vereist op allerlei terreinen van ideologie  en geloof tot politiek en wetenschap.  De mens kan op grond van een planetaire ethiek zijn eigen gedrag en interacties echter beter afstemmen op een gezamenlijke  overleving van de totale biosfeer van de Aarde. Een biosfeer waarvan zij zelf volledig afhankelijk is om te kunnen overleven.  Mogelijke toekomst  Gebaseerd op een planetaire ethiek, zoals voorgesteld door Ervin Laszlo, zal de mens niet alleen een grotere kans hebben om te  overleven op Aarde, maar ook om zijn eerste schreden te zetten richting de sterren. De mens zal tegelijkertijd dus een volgende  stap kunnen zetten van een zogenaamd Type 0-beschaving naar een Type I-beschaving volgens de schaal van Nikolaï Kardashev.  Schaal van Kardasjev(18)  De Schaal van Kardasjev is een door de Russische astronoom Nikolaj Kardasjev (in 1964 , red.) voorgestelde indeling voor de technologische  ontwikkeling van beschavingen.  Schaal  In haar grondvorm heeft de schaal drie categorieën, waarin beschavingen op basis van hun energieproductie ingedeeld worden:  Type I:      De beschaving is in staat om alle op een planeet beschikbare energie te gebruiken.  Dat is ongeveer 10  16   W (voor de Aarde zelfs iets meer dan  1.74*10  17   W). (W staat voor Watt, red.)  Type II:     De beschaving is in staat om alle beschikbare energie die uitgaat van een enkele ster te gebruiken; dat is ongeveer 10  26   W. Type III:    De beschaving is in staat om de totaal beschikbare energie in een sterrenstelsel te gebruiken; dat is ongeveer 10  36   W. De menselijke beschaving bevindt zich nog ergens onder type I, aangezien we slechts een deel van de beschikbare energie op de Aarde weten te gebruiken.  Deze status heet onofficieel "Type 0". Hoewel Kardasjev's oorspronkelijke voorstel niet voorzag in tussenliggende waarden, heeft Carl Sagan geprobeerd  te extrapoleren; hij schat de huidige status van de mensheid op 0,7.  Een mogelijk doorslaggevende factor voor de sprong naar de type-I-beschaving is het massale gebruik van energiewinning uit oceanen en van  windenergie. Hoe dan ook, er is geen manier bekend om alle energie op aarde te gebruiken zonder deze helemaal vol te bouwen. Gezien de huidige  levensstijl van de mensen is het op middellange termijn nauwelijks denkbaar dat dit zal gebeuren.(...)  Hypothetische uitbreidingen  Type IV:    De beschaving kan alle beschikbare energie in een supercluster van melkwegstelsels gebruiken; dat is ongeveer 10  46   W. Type V:   De beschaving kan alle beschikbare energie in het hele heelal gebruiken; dat is ongeveer 10  54   W. Zo'n beschaving overstijgt onze huidige  mogelijkheden om te extrapoleren en is misschien niet mogelijk.  Fictieve uitbreidingen  Deze uitbreidingen komen uit de sciencefiction en kunnen verschillen al naargelang de bron.  Type VI:   Beheersing over de energie van meerdere heelallen — een theoretisch onbegrensde hoeveelheid energie. De beschaving is misschien in staat de  natuurwetten in de heelallen te veranderen. De beschaving kan een stervend heelal ontvluchten en daarmee theoretisch eeuwig bestaan.  Type VII: Theoretische status van een god, met het vermogen heelallen te scheppen, en ze als energiebron te gebruiken. Zo'n beschaving heeft de  technologische singulariteit ver achter zich gelaten en is voor mensen niet meer te vatten.  De informatie uit de Nederlandstalige Wikipedia over de schaal van Nikolaï Kardashev leest als een zeer materialistisch en  kapitalistisch bepaalde en beperkte ontwikkeling van de mens. Het enige van belang hierin lijkt de mens, die ooit in staat zal zijn  om bijvoorbeeld àlle beschikbare energie van de Aarde of van een sterrenstelsel te kunnen gebruiken. Dóór-denkend op dit beeld  komt de mens over als een virus of een koraalduivel die in een verre toekomst via een ongebreidelde groei en vermenigvuldiging  in kapitalisatie ten eigen bate uiteindelijk het totale universum uit balans zal duwen en zal opvreten. Niet alleen is dat  onverstandig voor de mens zelf, want het leidt tenslotte ergens langs een dergelijke evolutieweg tot de ondergang van hem/haar  zelf, maar het is ook zeer oneerbiedig naar al het andere bestaande leven, op zowel de Aarde als mogelijk in het universum.  Echter een combinatie van het streven naar de ontwikkeling van de mens volgens de schaal van Nikolaï Kardashev gebaseerd op  een goede ethische ontwikkeling, zoals het idee van de planetaire ethiek van Ervin Laszlo, kan de mens als een vorm van een  natuurlijk dissipatief systeem in harmonie en dynamische evenwicht met al-het-andere in ons universum mogelijk nog  verbijsterend lang doen voortbestaan en doen evolueren op verbazingwekkende wijze.  Daarbij zal blijken dat niet-natuurlijke systemen die nu nog geen instrumentele waarde hebben voor de mens dat in de toekomst  wel krijgen en dat niet-natuurlijke systemen met instrumentele waarde door de mens zelf mogelijk tot natuurlijke systemen met  intrinsieke waarde worden omgezet, door bijvoorbeeld de mogelijke “terraforming” of “aardevorming” van andere planeten; het  creëren van aarde-gelijkende biosferen op andere planeten om als mens in te kunnen leven. Kortom de mens zal zich als het  ware gehuld in een “aardesfeercocon” kunnen verplekken naar andere, dode planeten en daar leren overleven. Die  aardesfeercocon vraagt echter een goed ethisch omgaan van de mens met haar natuurlijke omgeving.  De huidige nood-zaak van een planetaire ethiek geeft ons derhalve als mensen tegelijkertijd ook goede handvaten om ons vanuit  een Type 0-beschaving te ontwikkelen naar een Type I-beschaving en vandaaruit naar een Type II-beschaving. Het geeft ons als  mensheid op de planeet Aarde een gezamenlijk doel om naar toe te werken en naar toe te evolueren. Maar al deze  toekomstmuziek is alleen mogelijk indien we nu en hier op Aarde verstandige en redelijke stappen durven te zetten. Stappen op  grond van een goed doordachte planetaire ethiek.  Noten: 1.  Kwantumshift in het Wereldbrein, Ervin Laszlo, Uitgeverij Ankh-Hermes b.v., Deventer, 2009, pagina’s 71 t/m 76, I.S.B.N.: 978-90-202-0310-3.  2.  Internetreferentie (12-03-10):  http://www.encyclo.nl/zoek.php  3.  Internetreferentie (12-03-10):  http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/systeem  4.  Internetreferentie (12-03-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Gesloten_systeem  5.  Internetreferentie (17-03-10):  http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion  6.  Internetreferentie (12-03-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_systeem  7.  Internetreferentie (12-03-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissipatief_systeem  8.  Internetreferentie (17-03-10):  http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22882  9.  Internetreferentie (17-03-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethiek  10.  Internetreferentie (17-03-10):  http://www.cogem.net/page.ocl?pageid=16&version=&mode=  11.  Internetreferentie (17-03-10):  http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/1103  12.  Internetreferentie (12-03-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden  13.  Internetreferentie (26-02-10):  http://www.earthfiles.com/news.php?ID=1672&category=Environment  14.  Internetreferentie (18-03-10):  http://www.earthfiles.com/  15.  Internetreferentie (26-02-10):  http://www.earthfiles.com/news.php?ID=1675&category=Environment  16.  Internetreferentie (04-12-09):  http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22206  17.  Internetreferentie (16-03-10):  http://www.niburu.nl/index.php?articleID=22874  18.  Internetreferentie (06-01-10):  http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Kardasjev  Omhoog Vorige pagina